Saturday, January 12, 2013

BUAT BAIK


assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaaaaa~

setiap hari ada saja hal2 di sekeliling saya yang berlaku..sama macam korang jugak kan..?? hari2 mesti ada hal2 yang rutin ataupon hal2 yang berbeza berlaku..tapi hari ni kita akan amek satu topik..BUAT BAIK..hehehe~ senang ja tajuk topik kita kali ni..sepanjang kita menikmati keindahan alam yang serba comel ni, agak2 dah berapa kali kita buat baik ek..?? ha tu diaaa siap amek kalkulator lagiii nak tolak tambah darab bahagi..hehehe~ mesti tak terkira gamaknya..yala senyum pon dah kira buat baik..atau korang tak pernah senyum sepanjang hidup ni..?? heheheh~ mustahil kan..?? jadi tak perlulah kita kira berapa banyak kali dah kita buat baik..heheh~ kang tak jadi kerja lain pulak..kikikiki~


senyum itu pelindung duka


TETAPI, setiap perkara yang baik itu biarlah ALLAH lebih mengetahuinya..usahlah kita menunjuk2 dengan diri kita lebih bagus daripada orang lain..contoh situasi : menderma..usah kita heboh2kan setiap derma yang kita buat kerana takut2 ia jatuh kepada riak pula atau suka nak menunjuk2 kononnya kita dah menderma..tetapi jika dalam masa yang sama kita ingin mengajak orang lain sama2 menderma itu bolehlah kita heboh2kan tapi biar kena pada caranya..korang mesti boleh faham kan maksud nadira..?? ada cara yang lebih baik untuk kita ajak orang lain berbuat kebaikan.. (:

berbuatlah kebaikan kerana ALLAH swt dan bukan kerana mahu dipandang elok oleh orang lain..kita akan rasa lebih bahagia begitu kerana ALLAH akan memberikan ganjaran yang tidak terduga oleh kita sendiri..inshaALLAH~ rezeki yang kita ada tu juga janganlah berat sangat untuk dikongsi bersama2 orang lain..menderma tidak akan buat kita miskin malah makin kaya dengan doa2 mereka yang kita bantu..ringankan beban orang lain semoga ALLAH ringankan beban kita juga..inshaALLAH~




SENYUM-SENYUM SELALU (:

2 comments:

Mrs Zambri said...

buat baik dibalas baik...ihihihih

NADIRA SALIM said...

hhihihi~ camana jumpa ni..?? blog lama dira dh hide dah kak..tapi blog baru ni masih guna blog add lama..hehehe~